keskiviikko 29. helmikuuta 2012

La Ultima Cena
















     Loputtomalta tuntuneen etsimisen jälkeen päädyin pohtimaan lehtikuvan sijasta yhtä historian kuuluisimmista maalauksista. La Ultima Cena, suomenkieliseltä nimeltään Pyhä ehtoollinen, on peräisin 1490-luvulta ja sen on maalannut Leonardo da Vinci. Maalaus ei varmaankaan erityisemmin herätä mielenkiintoa jos ei tiedä sen tarinaa.

Näin Jeesus puhui. Järkyttyneenä hän sanoi heille: "Totisesti, totisesti: yksi teistä kavaltaa minut"
Joh. 13:21

     Vincin taideteos perustuu tähän Johanneksen evankeliumin kuuluisaan jakeeseen. Oletan, että maalaus on tehty juuri sanojen jälkeisestä hetkestä, sillä Vinci on maalannut Jeesuksen apeaksi ja muut epäuskoisiksi ja kuiskutteleviksi. Maalaus ja sen värimaailma ovat harmonisia ja ihmisten muodot ovat pehmeitä, mikä on uskollista sekä renesanssin että Vincin tyylille. Myös taustan symmetrisyys ja pakopisteen käyttäminen on renesanssille tyypillistä. Maalaus on kuvattu suoraan edestäpäin, mikä ei ole myöskään poikkeuksellista (miettien vaikkapa Mona Lisaa). Vaikka tyyli on realistinen, en jotenkin pääse maalauksen tunnelmaan sisälle, ja se jättää vähän kylmäksi.

     Maalaus on rosoinen ja kulunut - syystäkin. Wikipedian mukaan rakennuksessa, jonka seinälle Pyhä ehtoollinen oli maalattu, toimi vankila. Kuvan alaosassa olevan tyhjän kohdan voidaan olettaa olevan entinen vankilan sisäänkäynti. Lukemani mukaan rakennukseen osui myös pommi toisen maailmansodan aikana. Yleisesti myöskään yli 500 vuotta "elänyt" maalaus ei ole aivan loistavassa kunnossa. Maalausta on restauroitu eli korjattu 1700-luvulta lähtien, sillä se alkoi rapautumaan nopeasti. Haalistuneet värit ja epätarkkuus ovat maalauksen puutteita, eikä niitä paraskaan restauroija voi saada entisen loiston tasolle.
      Maalaus ei tosiaan ole suurpiirteinen, sillä yksityiskohtia löytyy joka kohdasta. Osa Pyhää ehtoollista tarkkaan tutkineista on tullut siihen tulokseen, että Jeesuksen vasemmalla puolella istuukin nainen, eikä apostoli Johannes kuten ennen luultiin. Lisäksi kuvaan on piilotettu tikari, mutta sitä pitelevä käsi ei näytä kuuluvan kenellekään pöydässä istuvalle. Vincin onnistui luomaan - tahallaan tai vahingossa - vuosisatoja ihmisiä ihmetyttävän mysteerin, josta keksitään uusia teorioita koko ajan. Pienet yksityiskohdat maalauksessa ovat sellaisia, joita Vinci ei ole ottanut esille kuvassa, muttei myöskään jättänyt pois. Voisi siis kuvitella, että hän on halunnut kyseenalaistaa Raamatun sanoman siitä, että Jeesus oli täysin siveellinen, asettamalla mahdollisen vaimon tämän viereen. Liittyvätkö kaikki kuvassa tapahtuva vain Raamatun jakeeseen, vai voisivatko asiat heijastua maalaukseen Vincin omasta elämästä? Mikään ei ole tässä tapauksessa poissuljettua.
















     Kiinnostavaa Pyhän ehtoollisen analysointi on sen takia, ettei kukaan saa koskaan tietää, mitä Vinci ajatteli maalatessaan taulua. Kaikki saavat nähdä hänen kättensä jäljen, mutta kukaan ei saa tietää kuvan koko tarkoitusta tai ideaa.
     Kliseinen sanonta "yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa" on tämän taideteoksen kohdalla totta. En kuitenkaan saanut tästä ihmiskuntaa pitkään askarruttavasta maalauksesta oman sanani kannalta paljoakaan irti - muuten kun ajatuksen tasolla.



Kuvan isompana ja tarkempana löydät täältä.

2 kommenttia:

  1. Hei valitsit tosi hyvän kuvan! Sun teksti on helposti luettavaa ja selkeää ja muutenkin mielenkiintoista :) jee!

    VastaaPoista
  2. Ei vitsi täähän on ihan loistava kuva sun sanaan!! Ihan turhaan kelasit et minkä valitset. Erityisesti tykkäsin tekstissä maalauksen kuvailusta ja ei ollu ollenkaan huono idea ottaa toi pieni raamatunpätkä mukaan :) hyvää työtä!

    VastaaPoista